donderdag 18 november 2010

Steekpartij

In de school KTA1 in Hasselt vond een steekpartij plaats in de kleedkamer voor de les LO. Twee leerlingen kregen ruzie waarbij de ene leerling een zakmes bovenhaalde en vier messtreken toediende in de borst van de andere. Het gaat om minderjarige leerlingen.
Het boterde al een tijdje niet goed tussen de twee. In de kleedkamer werd er geduwd en getrokken en vielen er enkele rake klappen waarbij bij de ene leerlingen de stoppen doorsloegen.
Een deel van de steekwonden waren gelukkig oppervlakkig. De wonden werden genaaid en het slachtoffer mocht het ziekenhuis snel verlaten. Ook de dader raakte lichtgewond door zijn eigen mes. De twee zijn voorlopig geschorst op school. De dader verscheen voor de jeugdrechter en kreeg 14 dagen huisarrest. Daarnaast krijgt hij ook nog een zorg- en begeleidingstraject in samenwerking met de school.
Getuigenis dader:
Dit had nooit mogen gebeuren. Wat ik heb gedaan valt niet goed te praten. Maar ik word al twee jaar lang gepest door hem. Constant scheldt hij mij uit voor dikzak. De stress werd te groot. En ik handelde uit zelfverdediging. Ik heb spijt van mijn gedrag, maar ik kon de pesterijen niet meer aan.
Geweld in Belgische scholen is de laatste jaren gestegen. Het meeste geweld vindt plaats in Walloniƫ. Daarna volgen Vlaanderen en het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest. In Limburg is de het aantal ook gestegen, maar toch blijft dat het laagste cijfer van alle Vlaamse provincies.



Opdrachten:
Wat vinden jullie van de straf die de dader heeft gekregen?
Wat kan een school doen om het geweld te verminderen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten